Indie α λα ελληνικά
Ο χώρος των indie παραγωγών είναι μία πτυχή των videogames που ακμάζει συνεχώς -αν και μετ’εμποδίων- και έχει δώσει μερικά εντυπωσιακά δείγματα. Εμπειρίες που συνήθως στοχεύουν σε κάτι γνήσιο και αυθεντικό, αποδεσμευμένο από τα στεγανά της “mainstream” βιομηχανίας. Ενίοτε είναι άλλος ένας τρόπος αποδόμησής της. Για πολλούς, μεταξύ αυτών και ο γράφων, είναι ένα από τα δείγματα ωρίμανσης της βιομηχανίας.
Ο χώρος των indie παραγωγών είναι μία πτυχή των videogames που ακμάζει συνεχώς -αν και μετ’εμποδίων- και έχει δώσει μερικά εντυπωσιακά δείγματα. Εμπειρίες που συνήθως στοχεύουν σε κάτι γνήσιο και αυθεντικό, αποδεσμευμένο από τα στεγανά της “mainstream” βιομηχανίας. Ενίοτε είναι άλλος ένας τρόπος αποδόμησής της. Για πολλούς, μεταξύ αυτών και ο γράφων, είναι ένα από τα δείγματα ωρίμανσης της βιομηχανίας.
Αυτή η τάση ενδοσκόπησης, ακόμα και αν απέχει παρασάγγας(;) από ανάλογες εκφράσεις των υπολοίπων μέσων ψυχαγωγίας, είναι ένα μεγάλο βήμα το οποίο μας δείχνει πως υπάρχουν περιθώρια ελευθερίας πέραν των στεγανών, πέραν των εκδοτικών “καρτέλ”, πέραν των AAA προϋπολογισμών.
Το Authority, εκ φύσεως, δε θα μπορούσε να μη δώσει ιδιαίτερη προσοχή σε αυτήν την κατηγορία και γι’ αυτό το λόγο σε λίγο καιρό θα ξεκινήσει μία προσπάθεια να την καλύψει με περισσότερους τρόπους. Το έναυσμα αυτής της απόπειρας είναι η ακόλουθη συνέντευξη.
Ο Jonas Kyratzes ή Ιονάς (ελέω μίας λάθος μετάφρασης από γερμανικό διαβατήριο) Κυρατζής είναι ένας από τους λίγους Έλληνες δημιουργούς που… δημιουργούν. Videogames. Αυτήν την περίοδο. Προσέχοντας ιδιαίτερα την αφήγηση, την πλοκή αλλά και τη μοναδική αισθητική των τίτλων του, προσπαθεί να χαράξει τη δική του πορεία στον χώρο των indie τίτλων. Με εξαίρεση τον τελευταίο τίτλο ονόματι The Sea Will Claim Everything (που πραγματεύεται με μία πληθώρα αλληγοριών την κατάσταση της Ελλάδας αλλά και άλλες σύγχρονες καταστάσεις όπως την Αραβική Άνοιξη), όλοι του οι τίτλοι είναι δωρεάν και διατίθενται ακόμα και σε flash μορφή.
Αν και έχει ασχοληθεί με ποικίλες θεματικές, από τίτλους εμπνευσμένους από το σκάνδαλο του Wikileaks μέχρι και αφηγηματικά text adventures, κύρια θεματική αλλά και κεντρικό μοτίβο των περισσοτέρων τίτλων του είναι οι Lands of Dream. Ένας τόπος όπου το καθετί που έχει ονειρευτεί άνθρωπος είναι πραγματικό. Στις Lands of Dream εξάλλου εκτυλίσσεται και ο νέος τίτλος πάνω στον οποίο δουλεύει αυτήν την περίοδο και αφορά δύο ομοφυλόφιλα troll που προσπαθούν να βρουν τη θέση τους στον κόσμο. Όπως υποδηλώνεται εξάλλου και από το όνομα, η Ithaca of the Clouds (Ιθάκη των Νεφών) έχει έντονες καβαφικές επιρροές.
Ας περάσουμε ωστόσο στο ψητό της υπόθεσης, καθώς αυτή θα είναι μία μεγάλη συνέντευξη.
Authority: Ιωνά, πες μας κάποια πράγματα για σένα. Πότε ξεκίνησες να ασχολείσαι με τα videogames γενικότερα;
Ιονάς Κυρατζής: Από πού να ξεκινήσω; Άρχισα να δημιουργώ videogames πριν περίπου 10 χρόνια όταν ακόμα ζούσα στη Θεσσαλονίκη, ξεκίνησα χωρίς κάποιον ιδιαίτερο στόχο, απλά ήθελα να φτιάξω κάτι πρωτότυπο, ενδιαφέρον. Όπως τότε, έτσι και τώρα ήμουν χάλια προγραμματιστής (γέλια), δεν προσπαθούσα να κάνω κάτι περίπλοκο από τεχνικής άποψης αλλά έκανα κάποια adventures, σε Visual Basic (γέλια). Γενικά εκείνη την εποχή δεν υπήρχε κόσμος που να κάνει κάτι παρόμοιο πόσο μάλλον σε αυτό το στιλ. Τότε δεν υπήρχε κιόλας και η indieσκηνή όπως σήμερα. Ανέβαζα λοιπόν τους τίτλους μου σε μεγάλα site της εποχής, όπως το download.com. Μιλάμε τώρα για αρχεία 4Mb, 10 ώρες να τα κατεβάσεις. Εν τέλει αυτοί οι τίτλοι άρεσαν σε πολύ κόσμο (περίπου 200.000downloads), αλλά η εποχή δεν ήταν ενδεδειγμένη για τέτοιους τίτλους.
Ο κόσμος τότε ήθελε Doom και Quake με τα τρομερά τους γραφικά. Από ‘κει και πέρα συνέχισα να κάνω τίτλους, όλο και μεγαλύτερους όλο και πιο πολύπλοκους, χωρίς τρομερή επιτυχία βέβαια, παρόλα αυτά μαζεύτηκαν αρκετοί που τους αρέσουν οι τίτλοι μου αλλά και πάλι δεν είμαι «σούπερ γνωστός» παντού. Γενικά μου αρέσουν τα περίεργα παιχνίδια, όχι τίτλοι όπως το Quake, όχι πως έχω κάποιο μίσος προς το Quake (γέλια), ίσως όμως να έχω για τα νέα παιχνίδια που έχουν πάρει τη θέση του και είναι εντελώς φασιστικά. Έκτοτε λοιπόν, άρχισα να φτιάχνω αυτά τα μικρά, περίεργα παιχνίδια και με κάποιον τρόπο συνεχίζω να κάνω αυτό το πράγμα.
Authority: Στην Ελλάδα πόσα χρόνια έζησες;
Ιονάς Κυρατζής: 19 χρόνια. Γεννήθηκα στη Γερμανία όπου και έμεινα τους τρεις πρώτους μήνες της ζωής μου και μετά επιστρέψαμε στην Ελλάδα.
Authority: Και τώρα είσαι πάλι Γερμανία λοιπόν.
Ιονάς Κυρατζής: Ναι. Ήρθα εδώ για να σπουδάσω λόγω ενός περίεργου θέματος με τις εξετάσεις που έδωσα, οι οποίες δεν αναγνωρίζονται στην Ελλάδα και κατέληξα εδώ. Προφανώς και για λόγους ευνόητους δεν επιθυμώ να επιστρέψω στην Ελλάδα αυτόν τον καιρό και κυρίως διότι εδώ έχω τη δουλειά μου και πλέον είμαι μόνιμος κάτοικος. Να σου πω την αλήθεια δεν έχω και όρεξη να πάω στο στρατό. Δεν ξέρω κατά πόσο ένας ειρηνιστής/κομμουνιστής θα τα πήγαινε καλά στο στρατό (γέλια). Άρα μένω εδώ, με τη γυναίκα μου, τη γάτα μου και φτιάχνω videogames.
Authority: Τώρα δηλαδή η μόνη σου απασχόληση είναι τα videogames; Υποθέτω θα είναι αρκετά δύσκολος ο βιοπορισμός.
Ιονάς Κυρατζής: Πολύ δύσκολος. Βασικά ναι, αυτό κάνω εδώ και ένα χρόνο. Έχω κάνει αρκετές μικροδουλειές αλλά τώρα προσπαθώ να επιζήσω από αυτό. Τα videogames. Η γυναίκα μου δουλεύει και προσπαθούμε αρκετά αλλά δεν είναι καθόλου εύκολο. Εκτός αν φτιάξεις τον τίτλο που πουλήσει ένα εκατομμύριο αντίτυπα (γέλια). Η πραγματικότητα για τους περισσότερους indies, δεν είναι αυτή όμως.
Authority: Όλοι σου οι τίτλοι όμως, με εξαίρεση το The Sea Will Claim Everything είναι μη εμπορικοί και μπορεί ο καθένας να τους βρει δωρεάν κάπου. Από ‘δω και στο εξής εφόσον σκοπός σου είναι να ζήσεις από τα games, σκοπεύεις να κινηθείς σε πιο εμπορικές κατευθύνσεις σχεδιαστικά;
Ιονάς Κυρατζής: Να σου πω την αλήθεια αν προσπαθήσω να κάνω κάτι πιο εμπορικό, κάτι το οποίο είναι πιο κοντά σε αυτό που έχει συνηθίσει ο κόσμος να θέλει, γιατί να το κάνω; Εγώ έχω να προσφέρω κάτι πολύ συγκεκριμένο και κάτι εντελώς δικό μου και αυτό αρέσει στους ανθρώπους που τόσα χρόνια ασχολούνται με τους τίτλους μου. Εφόσον έχω κάτι μοναδικό να προσφέρω ας κάνω αυτό όσο μπορώ. Πιστεύω πως ο καθένας οφείλει να κάνει αυτό που θέλει και αυτό στο οποίο είναι καλός, αυτό που του έρχεται φυσιολογικά.
Authority: Το ενδεχόμενο να εργαζόσουν για κάποιο studio πάνω σε έναν ΑΑΑ τίτλο, το έχεις εξετάσει;
Ιονάς Κυρατζής: Δε νομίζω να γίνει αυτό (γέλια). Θεωρητικά δεν έχω κανένα πρόβλημα με τους ΑΑΑ τίτλους, μάλιστα έχω γράψει και κάνα δυό κείμενα πάνω σε αυτό και γενικά υπάρχουν ΑΑΑ τίτλοι οι οποίοι μου αρέσουν πάρα πολύ και γενικώς θεωρώ πως με τόσα λεφτά μπορείς να κάνεις κάτι απίστευτα καλό. Ακόμα και έτσι όμως, η πραγματικότητα είναι πως από αυτό που κάνω εγώ δεν πιστεύω πως θα μπορούσα να μπω σε αυτό το σύστημα.
Authority: Τι εμπνέει λοιπόν τους τίτλους σου;
Ιονάς Κυρατζής: Πολλά και διάφορα να σου πω την αλήθεια. Αυτό είναι και το χαρακτηριστικό των τίτλων μου, πόσο μάλλον των τίτλων που αφορούν τις Lands of Dreams που είναι γεμάτοι από περίεργες ιδέες. Αν κάτσεις και ψάξεις λίγο θα βρεις επιρροές από την ποίηση τουWilliam Blake μέχρι και διάφορα ηλίθια αλλά και «κουφά» ανέκδοτα, αλλά ακόμα και από τίτλους όπως τα Quest of Glory και το Soulbringer.
Γενικά με εμπνέουν πολλά παλιά παιχνίδια και συνήθως παιχνίδια που δεν άρεσαν σε πολύ κόσμο. Για παράδειγμα το Metroid 2 μου αρέσει περισσότερο από το 3. Ένα άλλο παράδειγμα είναι ένας τίτλος για το Megadrive, το Soleil, κάτι που θυμίζει λίγο Zelda και ήταν φοβερά πρωτότυπος τίτλος. Και γενικά οι τίτλοι που μου αρέσουν είναι συνήθως εκείνοι που δεν τους έχει ακούσει κανείς, χωρίς να θέλω να το παίξω hipster (γέλια). Αλλά με εμπνέει πολύ και η λογοτεχνία και η ποίηση.
Authority: Όντας φοιτητής φιλολογίας μπορώ να σου πω, πως έχω δει αρκετές αναφορές στους τίτλους σου, εκτός τουWilliam Blake όπως αναφέραμε πριν αλλά και αναφορές στο δομισμό του Barthes και γενικότερα αρκετά εξειδικευμένα πράγματα.
Ιονάς Κυρατζής: Βασικά είναι αυτό. Ό,τι μου κατέβει (γέλια).
Authority: Αυτή η ιδιαίτερη ιδιοσυγκρασία των τίτλων σου με τις τόσες αναφορές και την τόσο έντονη ειρωνεία, πόσο έχει επηρεαστεί από την ελληνική πραγματικότητα;
Ιονάς Κυρατζής: Πολύ. Ειδικά στο TSWCE (The Sea Will Claim Everything) που ουσιαστικά είναι ένας τίτλος για την Ελλάδα και την πολιτική κατάστασή της αλλά και για άλλα θέματα όπως την Αίγυπτο και την Αραβική Άνοιξη είναι αρκετά ενδεικτικό νομίζω του πόσο έχω επηρεαστεί από την Ελλάδα. Αυτήν την επιρροή νομίζω την καταλαβαίνεις ακόμα περισσότερο όταν φεύγεις από την Ελλάδα. Όταν ζούσα εκεί δεν ένιωθα και τόσο «Έλληνας» είναι η αλήθεια, δεν ταίριαζα με όλα αυτά τα κλισέ, αλλά φεύγοντας κατάλαβα τι θα πει να «είσαι Έλληνας». Δηλαδή κάτι σημαίνει αυτό, ο εθνικισμός μου σπάει τα νεύρα πάρα πολύ αλλά σε επηρεάζουν όλα. Το χιούμορ, η φτώχεια, η οικογένεια με την καλή και την κακή έννοια. Όλα αυτά είναι μέσα στους τίτλους μου.
Authority: Είσαι από τους ανθρώπους που ασχολούνται με πολλά πράγματα. Εκτός από τα videogames ασχολείσαι και με την συγγραφή αλλά ακόμα και με την κινηματογράφηση. Παρόλα αυτά επιμένεις περισσότερο να χρησιμοποιείς το μέσο των videogames. Γιατί;
Ιονάς Κυρατζής: Αυτό ισχύει εν μέρει. Όλες οι μορφές τέχνης μου αρέσουν επίσης πάρα πολύ και μου είναι σημαντικές, αλλά αυτή τη στιγμή το πιο λογικό για μένα να κάνω είναι να φτιάχνω παιχνίδια. Με αυτόν τον τρόπο μπορώ να επιβιώσω επί της παρούσης και επίσης δεν είναι εύκολο να μπεις ούτε στο σύστημα του κινηματογράφου ούτε και της λογοτεχνίας. Οπότε προς το παρόν θα μείνω στα videogames.
Authority: Πέραν όμως των πρακτικών θεμάτων, τι πιστεύεις πως προσφέρουν διαφορετικό τα videogames συγκριτικά με τα προαναφερθέντα μέσα; Πιστεύεις πως η προσέγγιση που έχουν αυτά στο κοινό τους είναι «καλύτερη»;
Ιονάς Κυρατζής: Δεν πιστεύω πως είναι κάτι «καλύτερο» ούτε μου αρέσει περισσότερο από τα άλλα μέσα. Είναι σίγουρα κάτι διαφορετικό. Η κάθε μορφή τέχνης έχει το δικό της τρόπο που λειτουργεί και τα videogames σε αυτό είναι μοναδικά. Αυτό που κάνουν τα videogames είναι να σε βάζουν στον κόσμο τους με εντυπωσιακό τρόπο. Ναι μεν υπάρχουν βιβλία με όμορφη υπόθεση και καλογραμμένους χαρακτήρες αλλά στα βιβλία για παράδειγμα δε μπορείς να κοιτάξεις τι έχει ο κάθε χαρακτήρας στη βιβλιοθήκη του ή τι βρίσκεται σε κάθε γωνία και πώς αυτό έχει μία θέση στον κόσμο του παιχνιδιού. Ένα παιχνίδι, ακόμα και ένα τελείως γραμμικό παιχνίδι, μπορεί να δημιουργήσει έναν κόσμο και να σε απορροφήσει εκεί μέσα. Αυτό είναι καταπληκτικό και κανένα άλλο μέσο δε μπορεί να το κάνει αυτό.
Authority: Με τα βιβλία στα παιχνίδια σου έχεις ένα θέμα είναι η αλήθεια. Σε μερικά games σου μπορείς να δεις όλους τους τίτλους των βιβλίων που υπάρχουν σε μια βιβλιοθήκη. Αλήθεια, πόσες ώρες έχεις ξοδέψει για όλους αυτούς τους τίτλους;
Ιονάς Κυρατζής: (γέλια) Πραγματικά δεν ξέρω. Υπάρχουν φορές που περνάω 2 και 3 ώρες με σκοπό να βρω έναν τίτλο για ένα βιβλίο. Συνήθως ψάχνω κάποιο άσχετο φιλοσοφικό ή κουφό ανέκδοτο ή κάποια αναφορά και περνάω ώρες στη Wikipedia. Το αστείο είναι πως μετά από μερικές μέρες δε θυμάμαι καν γιατί έγραψα τον εκάστοτε τίτλο και ώρες ώρες νιώθω σαν να παίζω κάτι καινούργιο (γέλια). Υπάρχουν τόσα πράγματα εκεί μέσα που πραγματικά δεν τα θυμάμαι. Πολλές φορές βέβαια χρησιμοποιώ τίτλους ενός βιβλίου για να προετοιμάσω τον παίκτη για τον επόμενό μου τίτλο, ενώνοντας και συνδέοντας κατά μία έννοια το σύμπαν των τίτλων μου και ειδικά τους τίτλους που αφορούν τις Lands of Dreams.
Authority: Τα videogames μπορούν να θεωρηθούν ένα μέσο επικοινωνίας λοιπόν. Οι δικοί σου τίτλοι όμως είναι ενίοτε αρκετά πολύπλοκοι, πολυδιάστατοι και είναι γεμάτοι αναφορές από τον Πλάτωνα και τον Blake μέχρι και την ποπ κουλτούρα. Δεν έχεις ένα άγχος ως δημιουργός μήπως δεν σε καταλάβουν; Μήπως δεν περάσει αυτό που θέλεις να πεις;
Ιονάς Κυρατζής: Αυτό είναι δύσκολο θέμα. Από τη μία πιστεύω πως οι τίτλοι λειτουργούν και χωρίς ο παίκτης να χρειάζεται να καταλάβει την κάθε αναφορά, από την άλλη ξέρω πως υπάρχουν παίκτες που προσβάλλονται όταν δεν καταλάβουν το κάθε ανέκδοτο. Οι περισσότεροι από τους δεύτερους δεν παίζουν τα παιχνίδια μου κιόλας, ίσως να φταίνε και τα γραφικά για αυτό. Αυτό δε με ανησυχεί τόσο πολύ είναι η αλήθεια όσο με ανησυχεί το γεγονός του πόσο δύσκολο είναι να πουλήσεις έναν τίτλο που δεν εντάσσεται στις γνωστές κατηγορίες.
Για περισσότερες πληροφορίες για τον Ιονά Κυρατζή μπορείτε να κατευθυνθείτε στο επίσημο site του εδώ. Το δεύτερο και τελευταίο τμήμα της συνέντευξης θα δημοσιευθεί την ερχόμενη Παρασκευή 21/12/2012.