Έπος μικρών διαστάσεων
Η αλήθεια είναι ότι η σειρά Ratchet & Clank χαρακτηριζόταν πάντοτε από μια ιδιαίτερη ποιότητα. Συνδύαζε με εξαιρετικό τρόπο το platforming με το action στοιχείο, τους γρίφους και το χιούμορ με τον άρτιο τεχνικό τομέα. Η αλήθεια είναι επίσης ότι η σειρά παρουσίασε αρκετές “κοιλιές” κατά τη διάρκεια της καριέρας της, με αποκορύφωμα τα τελευταία δύο επεισόδια, το All 4 One και το Qforce, που προσπάθησαν και απέτυχαν με θεαματικό τρόπο να δώσουν μια πνοή ανανέωσης.
Η Insomniac μάλλον πήρε το μήνυμα και αποφάσισε να κάνει την παραδοσιακή στροφή στις ρίζες, παρουσιάζοντας το Nexus ως το φινάλε της σειράς Future που συνόδευσε το PS3. Το Nexus πωλείται φθηνότερα και προσφέρει μια συντομότερη εμπειρία (το gameplay κινείται στις 6 περίπου ώρες), εμπειρία όμως που κινείται στις παραδόσεις που ανέδειξαν τη σειρά.
Όλα ξεκινούν με το διάσημο δίδυμο να συνοδεύει τους περιβόητους κακοποιούς Vendra και Neftin Prog σε φυλακή υψίστης ασφάλειας. Εννοείται ότι όλα πάνε στραβά και οι πρωταγωνιστές βρίσκονται απομονωμένοι σε ένα απομακρυσμένο τμήμα του γαλαξία, όπου και θα ανακαλύψουν το μεγαλειώδες σχέδιο της Vendra και θα κληθούν να σώσουν, για άλλη μια φορά, τον κόσμο.
Αυτό που ακολουθεί είναι ένας τίτλος… Ratchet & Clank. Η Insomniac κινείται εκ του ασφαλούς αυτή τη φορά και προσφέρει μια περιπέτεια που θυμίζει όχι μόνο τη σειρά Future του PS3, αλλά και τους παραδοσιακούς τίτλους του PS2. Αμέσως θα παρατηρήσει κανείς ότι το platforming στοιχείο δείχνει να έχει υποχωρήσει σημαντικά, δίνοντας το έδαφος που χάνει στο action στοιχείο. Φυσικά υπάρχει platforming, γίνονται μάλιστα προσπάθειες να αναδειχθεί μέσω του gadget Grav Tether το οποίο δημιουργεί ευκαιρίες για απλοϊκούς περιβαλλοντικούς γρίφους, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι το Nexus εστιάζει κυρίως στις μάχες. Κάτι που είναι αναμενόμενο καθώς η σειρά έχει συνδέσει το όνομά της με την πληθώρα των όπλων που έχει στη διάθεσή της το πρωταγωνιστικό δίδυμο. Εννοείται ότι η παράδοση αυτή συνεχίζεται και στο Nexus. Παρά τη μικρή διάρκεια του τίτλου, οι παίκτες θα έχουν την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν και να αναβαθμίσουν μια μεγάλη ποικιλία από όπλα, τα περισσότερα από τα οποία αναδεικνύουν για άλλη μια φορά την ευρηματικότητα της ομάδας ανάπτυξης (όπλο που μεταμορφώνει τους αντιπάλους σε χιονάνθρωπους υπό τη συνοδεία του “Τρίγωνα Κάλαντα” δεν συναντά κανείς εύκολα σε άλλους τίτλους). Η μεγάλη ποικιλία και η δυνατότητα αναβάθμισης κρύβουν κινδύνους ανισορροπίας που δεν αποφεύγει το Nexus, μιας και ορισμένα από τα όπλα ενισχύονται περισσότερο από όσο θα έπρεπε, ενώ κάποια άλλα απλώς ξεχνιώνται και δεν χρησιμοποιούνται παρά σπάνια. Φυσικά το όλο σύστημα στηρίζεται στην ατελείωτη συλλογή bolt και raritanium, καθώς και στην ίδια τη χρήση των όπλων, η οποία ανεβάζει τα εκάστοτε XP.
Εκτός από τα όπλα, οι παίκτες έχουν στη διάθεσή τους ένα jetpack και τα παραδοσιακά hoverboots. Παρά το ότι και τα δύο gadget παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον και αλλάζουν αρκετά τη ροή στις μάχες, η χρήση τους εμφανίζεται περιορισμένη, καθώς η Insomniac επέλεξε να τα αξιοποιήσει σε συγκεκριμένες ενότητες, στερώντας τους τη δυναμική που θα πρόσφερε μια πιο ελεύθερη προσέγγιση. Μια προσέγγιση που σίγουρα θα απαιτούσε ριζική αλλαγή στη σχεδίαση του τίτλου, κάτι που προφανώς δεν ήταν το ζητούμενο της ομάδας ανάπτυξης.
Το παραδοσιακο gameplay διακόπτεται από τα τμήματα όπου πρωταγωνιστεί ο Clank. Πρόκειται για δισδιάστατα επίπεδα στα οποία ο παίκτης καλείται να χρησιμοποιήσει τη δυνατότητα μεταβολής της βαρύτητας, για να βοηθήσει τον Clank να απελευθερώσει το πλάσμα nether που κοιμάται στο τέλος κάθε διαδρομής. Στην ουσία πρόκειται για μια εναλλακτική διάσταση, ενώ η απελευθέρωση του εκάστοτε πλάσματος ανοίγει το δρόμο στην “κανονική” διάσταση. Η ιδέα δεν είναι κακή, αλλά η εκτέλεση δεν την αναδεικνύει. Οι γρίφοι είναι σχετικά απλοί και η γενικότερη εμπειρία, αν και ευχάριστη, δείχνει ότι η συμπερίληψή των τμημάτων αυτών έγινε για την τεχνητή αύξηση της διάρκειας του τίτλου.
Διάρκεια που ναι μεν αποδεικνύεται ενοχλητικά μικρή, καθώς συμπιέζει την ιστορία, αλλά δεν καταστρέφει τον τίτλο, μιας και οι παραδοσιακές χάρες της σειράς, ασκούν ακόμα τη μαγεία τους. Ο χειρισμός παραμένει υποδειγματικός χάρη στην αμεσότητα και την απλότητα που τον διακρίνει, ενώ η γραφή και το χιούμορ διατηρούν τον ιδιαίτερο χαρακτήρα τους, παρά το ότι σε ορισμένα σημεία φαίνεται να ζορίζονται.
Η Ιnsomniac Games καταφέρνει τελικά να προσφέρει έναν μίνι παραδοσιακό τίτλο Ratchet & Clank που μπορεί να μην έχει πλέον την παλιά του αίγλη, εξακολουθεί όμως να παρουσιάζει ενδιαφέρον, τουλάχιστον για τους φίλους της σειράς. Για τους υπόλοιπους, το Ratchet & Clank: Nexus πιθανότατα δεν δικαιολογεί τη φήμη και την επιτυχία της σειράς, καθώς μοιάζει με μια βεβιασμένη παραγωγή, παρά τα υψηλά production values. Η αλήθεια φυσικά κρύβεται κάπου ανάμεσα. Το Ratchet & Clank: Nexus διατηρεί όλα τα καλά στοιχεία της σειράς, αλλά η βάση χρειάζεται σίγουρα ανανέωση. Αρκεί μόνο η ανανέωση αυτή να μη θυμίζει τις προηγούμενες προσπάθειες ανανέωσης της ομάδας ανάπτυξης.