Επειδή το σκέφτηκε ο “αναλυτής” δεν πάει να πει ότι στέκει κιόλας
Πριν καν την έλευση και τα προβληματικά βήματα του Wii U στην αγορά, καλλιεργούνταν η αντίληψη πως η Nintendo οφείλει να ετοιμάσει τίτλους, από σημαντικά franchise μάλιστα, για smartphones και tablets. Το σκεπτικό πάρα πολύ απλό όσο και λανθασμένο: από τη στιγμή που κάθε άλλος μεγάλος ανταγωνιστής της Nintendo φτιάχνει smartphones και tablets (Sony, Microsoft, Apple) ή ακόμη και σχεδιάζει το λειτουργικό σύστημα στο οποίο βασίζονται πολλά games (Microsoft, Apple), άρα πρόσβαση και σε άλλες αγορές, η Nintendo “πρέπει” να βρει τρόπο να καλύψει τη διαφορά. Και τι πιο “εύκολο” από το να επιχειρήσει να απευθυνθεί στο ίδιο κοινό που έχουν στη διάθεσή τους και οι άλλοι;
Το απολαυστικό με τέτοιου είδους θεωρίες και αναλύσεις είναι πως δεν είναι τίποτα άλλο από προτροπή σε κάποιον να κάνει ό,τι και οι άλλοι. Αν το σκεφτεί κάποιος τόσο ψυχρά, γίνεται γρήγορα αντιληπτό ότι οι διάφορες σχετικές σοφιστείες, από ανθρώπους μάλιστα που δεν έχουν ιδιαίτερους δεσμούς με το αντικείμενο που ισχυρίζονται ότι παρακολουθούν, μεταμορφώνονται απλά και γρήγορα σε ανέκδοτα.
Τι έχει κάνει η Sony για να εκμεταλλευθεί σε σημαντικό βαθμό το γεγονός πως έχει παρουσία στην αγορά των smartphones και tablets; Το PlayStation Mobile είναι μια απάντηση (αν και δύσκολα θα βρεθεί κάποιος που με βάση αυτό επιλέγει συσκευή) και την πιο ενδιαφέρουσα υπόσχεση του PlayStation Now. Αν όμως ήταν τόσο απλά τα πράγματα, το Xperia Play θα είχε φέρει τα πάνω κάτω και το PS Vita δεν θα είχε κυκλοφορήσει ποτέ. Το γεγονός δε ότι η Sony έχει παρουσία και στην αγορά προσωπικών υπολογιστών, με τη λογική των προτάσεων που γίνονται συνεχώς για την Nintendo, μήπως θα έπρεπε να σημαίνει ότι πρέπει να μεταφέρει και εκεί μεγάλους της τίτλους; Και όχι, η Sony Online Entertainment δεν πιάνεται. Αν μη τι άλλο πρόκειται για studio με προτεραιότητα στο PC και εσχάτως μόνο είναι μπλέκει με μεταφορές σε PS3 και PS4. Κανένα πλάνο όμως δεν την έχει μετατρέψει σε τιτάνα, ενώ λείπει σχεδόν σταθερά από κάθε μεγάλη παρουσίαση της Sony για οτιδήποτε PlayStation.
Η Microsoft από την πλευρά της ελέγχει τα λειτουργικά συστήματα των συσκευών της, και παρά την ισχυρή της θέση στους υπολογιστές, ούτε και εκεί, παρά τις όποιες υποσχέσεις, κατάφερε να ανταποκριθεί στις προσδοκίες που δημιουργεί το μέγεθός της. Λίγες αποκλειστικότητες σε Windows Phone, ακόμη πιο μικρή ίδια παραγωγή για Windows και όσα όλα γνωρίζετε και νιώθετε ως PC gamers εδώ και χρόνια.
Το ότι υπάρχει πρόσβαση σε μια αγορά, σε μια μερίδα κόσμου, δεν πάει να πει ότι είναι απλή υπόθεση να μετατραπεί σε σημαντικό πλεονέκτημα, ειδικά όταν μιλάμε για περιεχόμενο και ψυχαγωγία.
Ας απομακρυνθούμε όμως από την περίπτωση των κατασκευαστών-δημιουργών για να στραφούμε στους εκδότες-δημιουργούς. Εξαιρούνται οι τελείως ανεξάρτητοι γιατί, κακά τα ψέματα, το μέγεθος, η δραστηριότητα, οι στόχοι και τα οικονομικά τους μεγέθη κάθε άλλο παρά παρεμφερή είναι. Αν η στροφή προς τη φαινομενικά απύθμενη δεξαμενή των mobile gamers είναι τόσο αυτονόητα σωτήριος και προσοδοφόρος, γιατί οι προσπάθειες των SEGA, Electronic Arts, Take-Two, Bandai Namco και τόσων άλλων που έχουν παράλληλη παρουσία στα απανταχού App Stores, δεν έχουν φέρει την οικονομική τους πραγματικότητα ανάποδα; Γιατί οι μικρές επενδύσεις μένουν σε παραγωγές για mobile, γιατί γεμίζουμε ημι-αδιάφορα spin-offs αντί για περισσότερο ουσιώδεις προσπάθειες, γιατί δεν έχουν καταλήξει να λύσουν, μονομιάς, τα οικονομικά τους προβλήματα;
Δεν προσποιούμαι ότι έχω τη λύση. Απλά θεωρώ αφελές τη θέρμη με την οποία οι απανταχού ειδικοί, οι ίδιοι που ορκίζονταν ότι το Wii HD έρχεται από το 2009 ή το 2010. Αν είναι ένα πράγμα που σίγουρα δεν έχει κάνει η Nintendo είναι να χρησιμοποιήσει τις εναλλακτικές αυτές πλατφόρμες για την προώθηση των προϊόντων της για τη διεύρυνση του Miiverse (το οποίο θα μπορούσε κάλλιστα να διατεθεί έτσι πριν καν το ίδιο το Wii U), θα μπορούσε ενδεχομένως να κάνει μια απόπειρα για Nintendo Chat αντί για Wii U Video Chat κ.α. Να διαθέσει δηλαδή εργαλεία με τα οποία θα φέρει πιο κοντά τους παίκτες, τόσο στην ίδια όσο και μεταξύ τους, είτε έχουν μια κονσόλα Nintendo κοντά του είτε όχι. Για να γίνουν όλα αυτά δεν είναι απαραίτητο να δούμε τίτλο Mario σε iOS και Android. Μήπως είδαμε Gran Turismo, God Of War ή (κανονικό) Halo; Εσχάτως η εταιρεία μίλησε για καλύτερη αξιοποίηση των smartphones, αλλά οι λεπτομέρειες διαφεύγουν ακόμη άρα οι ερμηνείες εξακολουθούν να είναι πολλές. Μέχρι βέβαια να περάσουν μερικοί μήνες ακόμη.
Πραγματικά κοροϊδευόμαστε αν παίρνουμε στα σοβαρά τέτοιες θεωρίες, μόνο και μόνο για να ξεχάσουμε τα πιο απλά αλλά και ταυτόχρονα πιο ουσιώδη λάθη που έκανε τα τελευταία χρόνια η Nintendo. Αντί να αφιερώνουμε φαιά ουσία σε πιο δημιουργικές προτάσεις και ιδέες, προτιμούμε να κοιτάμε κάπως τριγύρω, να βρίσκουμε κάτι που φαίνεται ότι το κάνουν όλοι και να το παρουσιάζουμε σαν αποδεδειγμένη λύση. Μόνο που αυτό δεν λέγεται “ανάλυση”.