Όχι και τόσο Airtight.
Η Airtight Games αποφάσισε από το Quantum Conundrum να περάσει στο Murdered: Soul Suspect. Προφανώς η διαφορά στο μέγεθος και τη φιλοδοξία είναι μεγάλη και εμφανής. Άλλωστε η κεντρική ιδέα του Murdered: Soul Suspect είναι γοητευτική, αν και όχι πρωτάκουστη.
Ο Ronan O’Connor είναι πρώην κακοποιός, γιος κακοποιού, γεμάτος με τατουάζ με το καθένα εξ αυτών να συμβολίζει και μια από τις “περιπέτειές” του. Ο έρωτας και η αγάπη αποδεικνύονται ικανά κίνητρα για μεταβολή. Ο Ronan καταλήγει, όσο ειρωνικό και αν ακούγεται, αστυνομικός. Μετά το θάνατο της γυναίκας του εστιάζει το πένθος του στην έρευνα για τον Bell Killer, έναν κατά συρροή δολοφόνο που μαστίζει το πασίγνωστο Salem. Μόνο που όταν τον συναντά πρώτη φορά καταλήγει νεκρός. Το πνεύμα του δεν αφήνει τον κόσμο όμως. Έχει άλλωστε ανοιχτούς λογαριασμούς που τον εμποδίζουν. Θεωρεί λοιπόν ότι πρέπει να εξιχνιάσει τη δολοφονία του άρα να αποκαλύψει τον Bell Killer. Όλα αυτά εξηγούνται σε χρόνο μηδέν και, αφού κινηθείτε προς το “φως” όλα παίρνουν το δρόμο τους.
Σύντομα είναι ξεκάθαρο ότι το Murdered: Soul Suspect είναι adventure με πιο σύγχρονο προσωπείο. Ο Ronan εμφανίζεται σε διάφορες σκηνές εγκλήματος και καλείται να συγκεντρώσει στοιχεία και να βγάλει συμπεράσματα. Φυσικά ως φάντασμα έχει μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα. Για αρχή δεν μπορεί να μπει σε όποιο κτίριο θέλει, όχι τουλάχιστον αν το “διάβασαν” στη θεμελίωσή του. Πρέπει να βρει κάποια ανοιχτή πόρτα ή παράθυρο για να μπορέσει ύστερα να κινηθεί άνετα στο εσωτερικό του. Μπορεί να περνά μέσα από άτομα και αντικείμενα του γνώριμου κόσμου αλλά όχι σε κατάλοιπα του Καθαρτηρίου.
Όπως φαντάζεστε οι ιδέες αυτές χρησιμοποιούνται για να οριοθετείται η εξερεύνηση αλλά και η διαθέσιμη κάθε φορά έκταση. Μικρό το κακό βέβαια. Το ζήτημα είναι η ίδια η έρευνα. Ο Ronan δεν περνά μέσα από τοίχους για χάρη γούστου. Εντοπίζει άτομα για να τα κυριεύσει. Τις περισσότερες φορές βέβαια απλά μπορεί να ακούσει κάποια χαζή τους σκέψης. Άλλοτε μπορεί να τους σπρώξει προς κάποια ανάμνηση, μέσα από την οποία θα συγκεντρώσει και ο ίδιος πληροφορίες. Όταν κυριεύει συσκευές, μπορεί να τις επηρεάσει για να τραβήξει την προσοχή κάποιου χαρακτήρα ώστε να μελετήσει την αντίδρασή του. Και στο χώρο βρίσκονται διάσπαρτα στοιχεία. Για την ακρίβεια αυτά πρέπει να είναι το πρώτο μέλημα αφού αποτελούν τροφή για τις υπόλοιπες έρευνες.
Όλα αυτά, στην πράξη, σημαίνουν ότι στριφογυρίζετε ψάχνοντας άτομα και συσκευές για να στοιχειώσετε, πάντα εξετάζοντας οτιδήποτε γυαλίζει. Όταν μαζευτούν αρκετά στοιχεία (ή και όχι) ο Ronan έχει την ευκαιρία να επιλέξει τρία από τα διαθέσιμα στοιχεία για να καταλήξει στην αλήθεια (σε άλλες περιπτώσεις μπορεί να επιλέξει λέξεις κ.λπ.). Υποτίθεται πως κάθε λάθος ρίχνει την τελική βαθμολογία αλλά ουσιαστικά τα λάθη δεν τιμωρούνται σε όρους gameplay. Όσα λάθη και να κάνετε, κάθε υπόθεση λύνεται με trial and error. Η διαδικασία αυτή προφανώς και δεν κάνει κανέναν να αισθάνεται λαγωνικό, ακόμη και όταν λύνει προβλήματα/υποθέσεις άλλων φαντασμάτων που επιθυμούν να φτάσουν στον τελικό προορισμό τους. Με λίγα λόγια το να στοιχειώσετε μια γάτα για να μπείτε από το παράθυρο μπορεί και να περιβάλλεται από πιο έντονη αίσθηση μυστηρίου. Οι διάλογοι, οι σύντομες σκέψεις των διαφόρων χαρακτήρων προδίδουν προχειρότητα παρά τη γενικότερη επιτυχία στη δημιουργία μυστηριώδους ατμόσφαιρας διά της εικαστικής οδού. Παρότι η Unreal Engine 3 δεν βοήθησε στο να πείσει το Murdered: Soul Suspect ως τίτλος αιχμής, η δουλειά που έκανε η Airtight με τη μηχανή αποδίδει μια μόνιμη μεταφυσική αίσθηση που αργά ή γρήγορα στιγματίζεται από το καθόλου μεταφυσικό tearing (ειδικά στην έκδοση PS4).
Για αυτό μάλλον εμφανίζεται τελικά η Joy, ένα μέντιουμ που αντιλαμβάνεται την παρουσία πνευμάτων, άρα και του Ronan, και καταλήγει να συνεργαστεί διστακτικά μαζί του για την επίλυση του ευρύτερου μυστηρίου. Η αλληλεπίδραση των δύο είναι σίγουρα πιο ενδιαφέρουσα από κάθε άλλη, επομένως στηρίζει την πρόοδο του σεναρίου αρκετά ώστε να ξεπεραστεί η δομική μονοτονία.
Σίγουρα κάποια στιγμή σκέφτηκε και η Airtight Games ότι κάτι δεν πάει καλά και κατέληξε να εισάγει δαίμονες στη συνταγή της έρευνας. Εμφανίζονται σε διάφορα σημεία, έχουν ορατό και πολύ περιορισμένο οπτικό πεδίο και σκοτώνονται πολύ εύκολα όταν έχουν γυρισμένη την πλάτη. Αν όμως αντιληφθούν τον Ronan τότε εκείνος πρέπει να κρύβεται σε κατάλοιπα άλλων ψυχών και να απομακρύνεται μεταπηδώντας από ίχνος σε ίχνος μέχρι να χάσει το ενδιαφέρον του ο δαίμονας. Αυτές οι δόσεις δράσης είναι τόσο ξένες στα πλαίσια του παιχνιδιού, τόσο ανούσιες στην πράξη, που σύντομα απλά γίνονται σύντομη ενόχληση.
Φυσικά δεν κατηγορεί κανείς την Airtight Games για την επιλογή της να ετοιμάσει τίτλο όπου κάθε ίχνος δράσης φαίνεται ξένο και η έρευνα, η ατμόσφαιρα, το μυστήριο έχουν προτεραιότητα. Με τη βιομηχανία να υποκύπτει μονίμως στην αντίθετη τάση, η Airtight δικαιούται την ανάλογη αναγνώριση.
Στο τέλος όμως τίποτα δεν λειτουργεί ακριβώς όπως πρέπει και φανταζόμαστε ότι παρόμοια άποψη θα έχει και η ομάδα ανάπτυξης. Το Murdered: Soul Suspect είναι τίτλος που κερδίζει τη συμπάθεια του παίκτη και ακολούθως τον οίκτο. Ως βήμα κόντρα στις κλασικές επιταγές θα μείνει στη συνείδησή σας. Ποτέ όμως ως επιτυχία.