Συνέντευξη: The Witcher 3 Wild Hunt από τον Stan Just

2

Η εμπειρία μας από το booth της CD Projekt Red κάθε χρόνο είναι και καλύτερη. Θα μπορούσε δε κανείς να πει πως οι τρελοί Πολωνοί με εκείνη την ασύλληπτη όρεξη για μπύρα από τις πρωινές ώρες, είναι μία από τις στιγμές εκείνες κάθε χρόνο για τις οποίες ο γράφων αδημονεί όταν βρίσκεται στην Gamescom. Φέτος είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με παλιούς φίλους αλλά και να γνωρίσουμε το νέο αίμα μιας ομάδας που αυξάνεται συνεχώς, που επιχειρεί μονίμως νέα πράγματα (όπως το GOG.com) και επιμένει πεισματικά να στηρίζει τη χώρα της.

Και έτσι λοιπόν, κλέψαμε λίγο από τον χρόνο του Stan Just, art producer του νέου Witcher, καθίσαμε μαζί του και μιλήσαμε εφ’ όλης της ύλης.

Authority: Αυτή είναι η πρώτη σας φορά που δουλεύετε με κονσόλες κατά την ανάπτυξη του τίτλου. Πώς είναι η εμπειρία μέχρι τώρα με τη νέα γενιά κονσολών και σε ένα περιβάλλον που δεν το γνωρίζατε τόσο καλά όσο τα PC;

Stan Just: Είναι σίγουρα αρκετά απαιτητικό όλο αυτό το multi-tasking που λαμβάνει χώρα όταν αναπτύσσεις για τόσα συστήματα ταυτόχρονα. Έχεις τόσες διαφορετικές απαιτήσεις σε κάθε σύστημα και ο πήχης παραμένει πεισματικά σε ένα δεδομένο σημείο. Οι δυνατότητες όμως των μηχανημάτων είναι αρκετά υψηλές και μπορούμε να πούμε με αρκετή αισιοδοξία πως η εμπειρία του νέου Witcher θα είναι σχεδόν ίδια σε όλα τα συστήματα.

Authority: To γεγονός ακριβώς πως μιλάμε για κονσόλες πλεόν, όχι ως ports της έκδοσης PC αλλά ως κανονικές εκδόσεις λανσαρίσματος, έχει αλλάξει καθόλου τις γενικές κατευθύνσεις του παιχνιδιού; Το συντελεστή δυσκολίας για παράδειγμα.

Stan Just: Μπα. Μένουμε πιστοί στη δική μας προσέγγιση. Στόχος μας ανέκαθεν, από τη σύλληψη της σειράς, ήταν να δίνουμε βάση σε μια ώριμη υπόθεση, με βάθος και ουσία. Ειδικότερα στο τρίτο μέρος θέλουμε να το δώσουμε αυτό στα πλαίσια ενός ανοιχτού κόσμου που δεν συγχωρεί τα λάθη. Ένα RPG φτιαγμένο για hardcore παίκτες, πράγμα που δεν το κρύβουμε πουθενά. Άρα για να απαντήσω στην ερώτησή σου, όχι, δεν έχουμε πειράξει ούτε στο ελάχιστο την εμπειρία. Ο στόχος άλλωστε είναι να διατηρηθεί αυτούσια σε όλα τα συστήματα.

The Witcher 3: Wild Hunt “Downwarren” gameplay teaser

Authority: Πολλοί εκδότες καταφεύγουν σε διάφορα διαφημιστικά τρικ και είναι κοινή τακτική πλέον ο “φαβοριτισμός” ορισμένων συστημάτων. Μιλάω για χρονικές αποκλειστικότητες, expansions και DLC που κυκλοφορούν σε συγκεκριμένες κονσόλες. Σκοπεύετε να ακολουθήσετε αυτή τη μόδα;

Stan Just: Όχι δεν θα το κάνουμε αυτό. Ξέρεις πολύ καλά πως σαν studio είμαστε αφοσιωμένοι στην κοινότητά μας και ο κόσμος δεν τις συμπαθεί πολύ αυτές τις σχισματικές τακτικές. Όλα σε όλους λοιπόν. Μηδενός εξαιρουμένου. Είτε χρονικά είτε με οποιονδήποτε τρόπο.

Authority: Τόσο τα γραφεία της CD Projekt όσο και του GOG εδράζονται στη Βαρσοβία ενώ ανοίξατε προσφατώς και ένα studio στην Κρακοβία. Θα μπορούσατε να κινηθείτε σε κάποια περιοχή που την προτιμούν περισσότερο οι αγορές και που θα έχετε μεγαλύτερη πρόσβαση σε νέους developers, ειδικότερα μιας και οι μετοχές σας έχουν ανέβει εκθετικά τα τελευταία χρόνια. Για ποιο λόγο επιμένετε “πολωνικά”;

Stan Just: Ο κυριότερος λόγος είναι οι ιδρυτές της εταιρείας. Ειλικρινά πιστεύουν στην πολωνική δυναμική. Είτε μιλάμε για υπαλλήλους με ευρύτερα καθήκοντα είτε για developers και προγραμματιστές. Το γεγονός πως έχει δημιουργηθεί μία ομάδα εδώ και δώδεκα χρόνια είναι επίσης από μόνο του αναντικατάστατο. Μιλάμε για ανθρώπους από την ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων που έχουν αποκτήσει ένα συγκεκριμένο skillset και εμπειρία χωρίς την οποία το Witcher θα έχανε υπερβολικά σε αίσθηση, αισθητική και ιδιοσυγκρασία. Οι άνθρωποι αυτοί έχουν κάνει το Witcher να είναι αυτό που είναι.

Authority: Το Witcher θεωρείται και από την κυβέρνησή σας ως ένα από τα πιο σημαντικά εξαγώγιμα αγαθά της Πολωνίας. Το γεγονός πως ο πρωθυπουργός σας το πρόσφερε στον Barack Obama ως ενθύμιο λέει από μόνο του αρκετά. Πως σκοπεύετε ως studio να εκμεταλλευτείτε αυτό το momentum;

Stan Just: Για μας αυτή η κίνηση δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ούτε και έχει χρησιμοποιηθεί εξάλλου, ως μαρκετίστικο άθυρμα, παρόλο που μας τιμάει το γεγονός πως επιλεγήκαμε για κάτι τέτοιο. Αυτό που θέλει η CD Projekt, ως ένα studio σε αναπτυσσόμενη χώρα, είναι να αναδείξει αυτήν τη δυνατότητα που υπάρχει εντός των πολωνικών συνόρων. Σαν χώρα είμαστε σχετικά μικρή αγορά αλλά με τέτοιες προσπάθειες μπορούμε να δείξουμε δυναμική που συναντάται σε άλλες δυτικές χώρες με σαφώς μεγαλύτερη αγορά. Και όλο αυτό φυσικά θέλουμε να ενδυναμώσει τους ντόπιους developers και να βοηθήσει νέα παιδιά που ασχολούνται με αυτό να βρουν πάτημα για κάτι καλύτερο.

Authority: Με τόση προβολή στο διεθνή τύπο, υπάρχουν κίνητρα από την κυβέρνησή σας για ανάπτυξη videogames;

Stan Just: Το Υπουργείο Οικονομικών έχει κάνει κάποιες προσπάθειες προσφάτως για ενίσχυση του κλάδου αλλά δεν μιλάμε για τα επίπεδα χρηματοδότησης που συναντά κανείς σε χώρες όπως ο Καναδάς. Αλλά υπάρχει σίγουρα θετικό κλίμα από την πλευρά της κυβέρνησης και πλέον η Πολωνία αριθμεί τουλάχιστον 100 developers και μερικοί από αυτούς έχουν εταιρείες που συναγωνίζονται σε μέγεθος τη δική μας. Είναι πολύ όμορφο να βλέπεις πως η χώρα στην οποία γεννήθηκες έχει τέτοιες προοπτικές και συνεχώς εξελίσσεται.

Authority: Δυστυχώς δεν θα μπορούσε να ειπωθεί το ίδιο για τη δική μας χώρα όπου τέτοιες προσπάθειες δεν βρίσκουν έρεισμα για να ευδοκιμήσουν και όπου η γραφειοκρατία είναι τροχοπέδη για οποιαδήποτε τέτοια προσπάθεια. Υπάρχει κάποια συμβουλή που μπορείτε να δώσετε σε όσους ασχολούνται με το game development στην Ελλάδα;

Stan Just: Το μόνο που μπορώ να πω σε τέτοια περίπτωση είναι να αντέξουν. Να αφοσιωθούν σε αυτό που κάνουν και να το πιστέψουν. Στους νεότερους developers που αρχίζουν να δουλεύουν στην CD Projekt συνεχώς υπενθυμίζουμε πως όλοι ξεκινούν από κάπου, συνήθως ταπεινά. Αλλά πρέπει να είσαι επίμονος.

About Author

Κάνοντας τη ζωή σας δύσκολη από το 1990. Με υπευθυνότητα, ειρωνεία και κυνισμό. Κάνω πολλά. Κυρίως γράφω. Για games και κινηματογράφο κατά προτίμηση.

2 Comments

  1. Πολύ ενδιαφέρον. Και ταπεινότατος. Ειδικά αν σκεφτείς τι έχουν φτιάξει. Πραγματικά αυτό που με εξέπληξε είναι πως υπάρχουν την Πολωνία 100 developers ίδιου μεγέθους. Μου φαίνεται σχεδόν αδιανόητο αν σκεφτείς πως εμείς έχουμε με το ζόρι τον Κυρ Μήτσο τον περιπτερά

Leave a Reply

κατασκευή ιστοσελίδων Web and Art Solutions